میم قامت شیخ!

الف و جیم و دال و نون ظاهرا تنها حروفی هستند که در اشعار فارسی در مقام تشبیه حالت عاشق یا معشوق مورد استفاده قرار گرفته است. ابیاتی چون:
نیست بر لوح دلم جز الف قامت دوست / چه کنم حرف دگر یاد نداد استادم
مکن آن زلف را چو دال مکن / با دل غمگنان جدال مکن
دل بسته شد به دام دو زلف چو دال دوست / ...
قد همه دلبران عالم / پیش الف قدت چو نون باد
ای اوحدی، بریدن ازان زلف همچو جیم / دیدی که بر بلای دل خسته دال بود؟
و این دو بیت از حافظ:
تا سر زلف تو در دست .... افتادست/ دل سودازده از غصه دو نیم افتادست
در خم زلف تو آن خال سیه دانی چیست؟/ نقطه دوده که در حلقهء جیم افتادست
در حالی که دیگر حروف را هم می‏توان در این عرصه به بازی گرفت. در این عکس بنده با حالتی شبیه میم نستعلیق ایستاده‌ام؛ حتّی شال گردنم را هم شبیه میم نستعلیق به گردن بسته‏ام!

لوکیشن: نمایشگاه استاد علی شیرازی در زمستان سال ۹۰ شمسی
عکّاس: نعمان صحرانورد

من و امیر عاملی قزوینی

 راست: رامسر / اواسط دههء ۶۰ شمسی
چپ: قزوین / خرداد ۹۱ شمسی
لینک پست‏های مرتبط با امیر عاملی در بلاگ حاضر:
http://sheikh.ir/tag/امیر%20عاملی

تقدیم به مناسبت عید سعید مبعث

کاشی هفت‌رنگ مزیّن به نام مبارک پیامبر عظیم‌الشاءن اسلام(ص) به خطّ ثلث
خوشنویس:
استاد «مصطفی عزّت یساری‌زاده» کاتب برجستهء ترکیه
سال تحریر: حدود ۱۳۳۴ قمری (صد سال پیش)
مکان: مسجد عنبریّه، مدینهء منوّره
نزدیک ایستگاه متروک خطّ آهن.
از معدود ابنیهء دورهء عثمانی که حاکمان سعودی
هنوز به تخریب آن مبادرت نورزیده‌اند.
عکّاس: رضا شیخ محمدی
تیرماه ۱۳۹۰ شمسی
لینک مرتبط >> اینجا

پست‏های نبوی بلاگ شیخ

شب مبعث پیامبر عظیم‏الشاءن اسلام(ص) است.
این وبلاگ در دورهء هفت‏سالهء فعّالیتش گهگاه
مبادرت به ارسال پست‏های مرتبط با آن وجود ذیجود کرده است.
 با استفاده از لینک
http://sheikh.ir/tag/پیامبر می‏توانید این پست‏ها را ببینید.

آپدیت پست (ویرایش + افزودن عکس خودم با روزلاسیون بالا برای مصارف تبلیغاتی احتمالی)

http://sheikh.ir/post/233

پنج سکانس از زندگی یک سیاه‌‏مشق

سکانس اول: در آبان ۸۵ سیاه‌مشقی نوشتم با متن ترانه‌ی قدیمی: «شد خزان گلشن آشنایی / بازم آتش به جان زد جدایی» به خوانندگی مرحوم جواد بدیع‏زاده. از روی کاغذ گلاسهء چسبانده‌نشده و قبل از قطعه‌بندی و پرس، اسکنی تهیه و در این پست منتشر کردم.

سکانس دوم: در زمستان ۸۵ نمایشگاهی از آثار خوشنویسان قم (شامل پیشکسوت‌ها و تابعین) در نگارستان اشراق قم ترتیب یافت. این اثر را با قطعه‏بندی و قاب در آن نمایشگاه شرکت دادم.

سکانس سوم: پس از اتمام موعد نمایشگاه قرار شد در ۵ اسفند ۸۵ نشستی تخصّصی برای بررسی و نقد آثار برگزار شود. علی رضائیان - رئیس وقت انجمن خوشنویسان قم - تلفنی از بنده خواست که مجری‌گری این جلسه را به عهده بگیرم! و عنوان کرد: شما در به چالش‌کشاندن افراد برای بحث تبحّر داری و گزینهء خوبی برای این قصّه هستی!
در ابتدا بی‌میل بودم؛ حس می‌کردم کار من نیست. بعد دیدم فرصتی است برای تجربه‌ای تازه. پذیرفتم. پالتوی سیاه آقای عبدالحسینی شاغل در حوزهء هنری قم و داور نقاشی را امانت گرفتم و مجری شدم!
رو به دوربین از راست: رضا شیخ محمدی، استاد احمد عبدالرضایی، استاد سید رضا بنی‏رضی، استاد علی رضائیانابتدا خودم قرآن تلاوت کردم و آیهء «ن. والقلم و ما یسطرون» را خواندم. در خلال جلسه به این قرائتم گریز زدم و گفتم: «از قلم باید نون درآورد!»
بعد از قرائت من حاج داود چاووشی (خوشنویس، خواننده) آوازی مذهبی ‌خواند و بعد استاد احمد عبدالرضایی صحبت را آغاز کرد و بعد استاد سید رضا بنی‌رضی (نسخ‌نویس شهیر) و کم‌کم بحث جدّی ‌شد و از علی رضائیان هم دعوت شد که کنار مجری و کارشناسان جلسه بنشیند.
هرازگاه دخالت‌هایی می‌کنم و در کنار مجری‌گری ، تنور بحث را داغ می‌کنم و نخودی در آش می‌افکنم و اصرار دارم که آثار نمایشگاه - حتی اگر کاتبش از بزرگان باشد - به نقد کشیده شود. برخی از افراد جلسه با این کار مخالف می‌کنند.
از عجایب اینکه تا انتها فضا برای نقد مستقیم آثار باز نمی‌شود و در نهایت خیّاط در کوزه می‌افتد و اثر خوشنویسی خود من در آن نمایشگاه (همین سیاه‏مشق) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. عجیتر اینکه در خصوص آن، تنها خودم صحبت می‌کنم و دیگران و از جمله رضا بنی‌رضی صحبت‌هایم را می‌پذیرند و بر دفاعیّات من نقدی وارد نمی‌کنند!

~ برای دریافت فایل صوتی ام.پی.تری کل جلسه اینجا را کلیک کنید:
قسمت اول / قسمت دوم
~ لینک دریافت فیلم ۲۰ دقیقهء آخر جلسه با پسوند mp4 و حجم ۱۲۶مگابایت که در آن تابلوی من نقد می‌شود و داد و قال‌های بعد از آن! >>> اینجا
~ گزارش نشست تخصصی در نگارستان که در بالا کپی پیست کردم، اولین بار اینجا منتشر شد.

سکانس چهارم: مدّتی بعد ظاهرا" این قطعه را در خلال یک معامله به امیر عاملی - شاعر و خطباز بزرگ - فروختم.

سکانس پنجم: به تازگی و با سرچ کلمهء «چاپ خط روی تیشرت» مشاهده کردم که این اثر توسط یکی از فروشندگان البسه و پوشاک در تبریز بر روی تیشرت چاپ شده است.

حضور رضا شیخ محمدی در رادیو فرهنگ

حضور رضا شیخ محمّدی
به عنوان کارشناس موسیقی

در
استودیوی پخش زندهء برنامهء شباهنگ
رادیو فرهنگ
جمعه 26 خرداد 91
ساعت 8 تا 10 شب

کنسل شد

قصارمشق شیخ بر روی مصراع خواجهء شیراز

حافظ! تو ختم کن که هنر خود عیان شود / با مدعی نزاع و محاکا چه حاجت است
خط: رضا شیخ محمدی / اجرا: ۱۷ خرداد ۹۱
ابعاد اصلی: ۲۳ در ۱۸ سانتیمتر / ضخامت قلم: ۱ سانتیمتر
یادآوری: نسخهء اصلی قطعه به همین شکل است و از تکنیک نگاتیوکردن با نرم‏افزار استفاده نشده است.
لینک مرتبط >> اینجا

سیزده رجب میلاد مسعود امام علی(ع) مبارک باد

در آستانهء ۱۳ رجب میلاد مسعود حضرت امام علی(ع) با استفاده از لینک http://sheikh.ir/tag
تمام پست‏هایی که در وب حاضر با نام مبارک مولا برچسب خورده و به نوعی به آن وجود نازنین مربوط است، یکجا مشاهده کنید. روش کار به این صورت است که این لینک را در آدرس‏بار کپی کرده و بعد از کلمهء tag اسلش بزنید و کلمات "امام علی" را به همین شکل به فارسی تایپ کرده و اینتر بزنید.

سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) تسلیت باد

در آستانهء ۱۴ خرداد سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی(ره) با استفاده از لینک http://sheikh.ir/tag
تمام پست‏هایی که در وب حاضر با نام مبارک امام خمینی برچسب خورده و به آن وجود نازنین مربوط است، یکجا مشاهده کنید. روش کار به این صورت است که این لینک را در آدرس‏بار کپی کرده و بعد از کلمهء tag اسلش بزنید و کلمات "امام خمینی" را به همین شکل به فارسی تایپ کرده و اینتر بزنید.

شکستهء قدیمی منسوب به میرزا کوچک یا میرزا رضی تبریزی

ته و توی قضیّه را که درآوردم، دانستم این قطعه را نخست کیوان شجاعی‏‌منش از یک سمساری در تهران به ۱۰ ه.ت خریداری می‏کند و پس از آن همراه با خطّ دیگری به‏عنوان خسارت دیرکرد پاس‏شدن یک چک به حسینی خطباز می‏دهد.
خطباز در خرداد ۸۰ در ازای یک قطعه از آثار خودم، شکسته را به ملکیّت من درآورد و گفت: برای وبت خوب است. شاید میرزا کوچک نوشته باشدش!
من هم در عرضه‏گاه‏ها عنوان کردم که آنچه در خصوص این قطعه یقین دارم، ابعاد و ضخامت قلم آن است که به ترتیب ۱۹ در ۲۳ سانتیمتر و ۱ میلیمتر است. امّا در خصوص کاتبش شکّاکم؛ ولی منسوب به میرزا کوچک است!
دوست مجموعه‏دارم جناب طبری توحیدی که در پاریس بسر می‏برد، در تماس تلفنی ابراز داشت که این قطعه را اثر دست مرحوم میرزا رضی تبریزی می‏داند. بنابر این تیتر پست حاضر به شکلی درآمد که می‏بینید. مقابل تیتر هنوز جای سفید دارد و می‏توان محتمَلاتی را افزود.
این اثر فروشی است؛ به ۳۳۳ هزار تومان!

آپدیت پست (افزودن توضیح)

http://khat.blogfa.com/post/704

آپدیت پست (اشاره به درج عکس پست در گروه پرشین‏کالیگرافی در فیس‏بوک)

http://khat.blogfa.com/post/22

دوسطری به خط شیخ

در این فیروزه‌‏کاخ (دیرینه‏‌دیر) دیربنیاد
عجب غافل‌‏نهاد است آدمیزاد
خط:
رضا شیخ محمدی / اردیبهشت ۹۱
تحریر در سایه‌سار رابطۀ انگیزه‌زا با نسیم شیبانی
قلم: کمتر از دو میلیمتر
ابعاد اصلی آثار: در نام فایل‌ها اشاره شده است.
مرکّب: خریداری‌شده از آبیک در جریان مراسم مقدّماتی مربوط به دوسالانۀ خوشنویسی
کاغذها: تحریری قدیمی کنده‌شده از کتب چاپ قدیم (کاغذ اجرای شمارۀ دو را که رنگ طوسی دارد و نیز اجرای ۴ را که کاغذ خارجی قدیمی با الیاف طبیعی است، استاد رامین مرآتی به بنده دادند.)

 

آپدیت پست (افزودن توضیحاتی در خصوص سرنوشت قطعه)

http://sheikh.ir/post/62

شیخ و کیوان شجاعی‌‏منش

یک فیلم کوتاه با کیوان شجاعی‌منش در کنار تابلوهای خوشنویسی شیخ در پارکینگش در قم /
۱۳ اردیبهشت ۹۱ / پسوند mp4 / طول: چهار و نیم دقیقه / حجم: ۲۰ مگابایت
لینک دریافت فایل تصویری: اینجا