من بی‏تو دمی قصار نتوانم کرد (۶)

ادامه نوشته

تازه‏ترین سطرنویسی رضا شیخ محمدی

بهار عمر خواه ای دل وگرنه این چمن هر سال
چون نسرین صد گل آرد بار و چون بلبل هزار آرد
شعر: حافظ / تحریر: اواخر مهر ۹۰ / عرض قلم: ۳ میلیمتر اندازهء اصلی اثر: ۲۸ در ۵ سانتی‏متنر

لیبلهای نمایشگاه نگاه گذر / برای رویت نسیم شیبانی

چهار برگ فاکس به دست خانم حدادی برسد. همراه هر لیبل کد مربوطه را هم قرار دهید

۰۲۱-۸۸۷۵۳۷۵۸

 

 

1* بسم الله الرحمن الرحیم / استاد عبدالله ستارپور / 900 هزار تومان

۳* حمد / خط: رضا شیخ محمدی / 200 هزار تومان
۴ *ثلث قرآنی / استاد مثنی العبیدی / 400 هزار تومان

۵* ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه / ثلث استاد مثنی العبیدی / 600 هزار تومان

۶* هیچ! (خیام) / خط: رضا شخ محمدی / 220 هزار تومان

۷* چلیپا / خط: عبّاس سلطان‌آبادی / 170 هزار تومان

۸* چو ایران نباشد تن من مباد / خط: استاد سید علی فخاری / 250 هزار تومان

۱۰* دارم از زلف سیاهش گله (حافظ) / خط رضا شیخ محمدی / 320 هزار تومان

۱۲* نامه به خط شکسته‌نستعلیق تحریری / منسوب به سیّد علی‌اکبر گلستانه / 650 هزار تومان

۱۳* نام کاتب / خط رضا شیخ محمدی / 200 هزار تومان
۱۴* ماه تمام / خط رضا شیخ محمدی / 90 هزار تومان
۱۵* برگی از دیوان جامی / دورهء صفوی / 280 هزار تومان

 

۲۰* کشتی ارباب هنر / خط: رضا شیخ محمدی / 220 هزار تومان
۲۱* در شب عیدم پری‌رخ بی‌حجاب آمد برون / خط رضا شیخ محمدی / 250 هزار تومان
۲۲*  زده‌ام فالی / خط رضا شیخ محمدی / 100 هزار تومان

۲۵* صفحه‏ای از قرآن به خطّ نسخ / 290 هزار تومان

۲۸* سیاه‏مشق کولاژ / کار: امیر عاملی قزوینی / 300 هزار تومان
۲۹* مژده ای دل! / خط رضا شیخ محمدی / 150 هزار تومان

۳۱* سطر به خط استاد علی شیرازی / 170 هزار تومان

۳۵* به نام خداوند جان و خرد (فردوسی) / 100 هزار تومان

۳۷* سیاه‌مشق دلنگاری / خط رضا شیخ محمدی / 110 هزار تومان

۳۸* درخت(حدیث نفس) / خط رضا شیخ محمدی / 160 هزار تومان

۳۹* مژده ای دل!(حافظ) / خط رضا شیخ محمدی / 150 هزار تومان

۴۰* و ان یکاد / خط رضا شیخ محمدی / 200 هزار تومان

۴۲* شهر پرکرشمه / خط: رضا شیخ محمدی / 600 هزار تومان 

۴۵* تعالی‌ الله / خط: رضا شیخ محمدی / 110 هزار تومان

۴۷* از نی کلک! / خط رضا شیخ محمدی / 150 هزار تومان

۴۸* چراغی که به خانه رواست / خط رضا شیخ محمدی / 90 هزار تومان
۴۹* قطعه‌ای از یکی از صفحات قرآن / دورهء تیموری / 200 هزار تومان

۵۱* قرآن کریم آیهء سورهء بروج/ خط رضا شیخ محمدی / 110 هزار تومان

۵۲* سیاه‌مشق شکسته / خط: امیرمیثم سلطانی / 100 هزار تومان

۵۴* کلامی از امام خمینی(ره) / خط: علی رضائیان / 130 هزار تومان

۵۵* چلیپا (شعر: حافظ) / خط: رضا شیخ محمدی/ 200 هزار تومان
۵۸* عاقبت خواهم بدان الفت‏سرا محمل کشید / خط رضا شیخ محمدی / 90 ه.ت

۵۹* هیچ (خیام) / خط: رضا شیخ محمدی / 220 هزار تومان

۶۳* نیزه بریزید! / خط: رضا شیخ محمدی / 80 هزار تومان

۶۴* آیه‏ای از قرآن / خط: رضا شیخ محمدی / 270 هزار تومان

۶۵* بهتر از خط نیاید از دستم! / خط: رضا شیخ محمدی 220 هزار تومان

۶۶* حافظا! / خط: رضا شیخ محمدی / 550 هزار تومان

۶۹* جز آستان توام در جهان پناهی نیست / خط شکسته: هادی پناهی/ 200 هزار تومان

۷۰* نسخ رنگی‌نویسی قرآنی / خط: ابوالفضل خزاعی / 160 هزار تومان

۷۳* سیاه‌مشق دلنگاری / خط رضا شیخ محمدی / 180 هزار تومان

۷۴* هاتفی از گوشهء میخانه / سیاه‌مشق: رضا شیخ محمدی / 100 هزار تومان

۷۶* دو برگ قرآن تیموری / قدمت هفتصد ساله / 300 هزار تومان

۷۸* نسخ قدیمی / 300 هزار تومان

۷۹* چلیپا / استاد اجل غلامحسین امیرخانی / 2500000 تومان

۸۰* منم آن شاعر ساحر!  / خط: رضا شیخ محمدی / 90 هزار تومان

۸۲* در کعبه شد پدید!/ خط: رضا شیخ محمدی / 350 هزار تومان

۸۴* دارم از زلف سیاهش گله / خط: رضا شیخ محمدی / 70 هزار تومان

 

۸۸* شکسته‌نستعلیق / متن: امیلی دیکنسون / خط: میثم سلطانی / 150 هزار تومان

۸۹* برگی از دیوان لیلی و مجنون / دورهء صفوی / 500 هزار تومان

*90 شفاعتی لاءهل الکبائر من امّتی / استاد عبّاس بغدادی / 270 هزار تومان

91* نسخ قرآنی و رقاع / استاد سیّد محمّد حسینی موحّد / 400 هزار تومان

93* ثلث قرآنی / استاد عبّآس بغدادی / 600 هزار تومان

94* سورهء مبارکهء حمد / استاد عبّاس بغدادی / 700 هزار تومان

103* چلیپای ناد علی / خط: عباس سلطان‏آبادی / 200 هزار تومان

*104 چلیپای شکسته شعر نظامی / خط: استاد محمّد حیدری / 200 هزار تومان

108* نگارش نام کتاب برای چاپ / خط ثلث / تحریر: استاد سیّد محمّد حسینی موحّد

109* نسخ منسوب به وصال شیرازی یا فرزندانش و اشرف‌الکتّاب اصفهانی / 400 هزار تومان

110* سطر نستعلیق / استاد علی شیرازی / 170 هزار تومان

114* سطر / استاد محمدعلی قربانی / فروردین 86

116* در کعبه شد پدید / 70 هزار تومان

117* طعنه بر عیب دیگران چه زنیم؟ / خط: رضا شیخ محمدی / 170 هزار تومان

118* علی ای همای رحمت / خط: رضا شیخ محمدی / 110 هزار تومان

119* شب وصل است و طی شد نامهء هجر / خط: رضا شیخ محمدی / 200 هزار تومان

120‏* فیض نخست و خاتمه / خط: رضا شیخ محمدی / 90 هزار تومان

121* سیاه‏مشق دلنگاری / خط: رضا شیخ محمدی / 150 هزار تومان

122* حافظ تو ختم کن که هنر خود عیان شود / خط: رضا شیخ محمدی / 200 هزار تومان
124* حکمتی از بهارستان جامی / خط: رضا شیخ محمدی / 120 هزار تومان
126* منم آن شاعر ساحر / خط: رضا شیخ محمدی / 150 ه.ت

127* در ره خاندان / خط: رضا شیخ محمدی / 70 هزار تومان
128* منطق قربانیان کوی منا / خط: رضا شیخ محمدی / 90 هزار تومان
131* لعبتی از جنس فلسفه و وسوسه / 90 هزار تومان
136* سیاه‏مشق / خط : مرحوم ملک الخطاطین (شاگرد میرزا رضای کلهر)/ 300 هزار تومان

139* گر چه ما بندگان پادشهیم / خط: رضا شیخ محمدی /
170 هزار تومان
140* تنزل الملائکه / خط: رضا شیخ محمدی / 200 هزار تومان

144* نامهء قائم‏مقام فراهانی به همسرش / خط رضا شیخ محمدی / 250 هزار تومان

145* غمت در نهانخانهء دل نشیند / خط رضا شیخ محمدی / 150 هزار تومان

146* فالله خیر حافظا / خط رضا شیخ محمدی / 220 هزار تومان

148* فیض نخست و خاتمه / خط: رضا شیخ محمدی / 100 ه.ت
180* مبداء و منتها / خط: رضا شیخ محمدی / 180 هزار تومان
195* بلغ العلی / خط: رضا شیخ محمدی / 200 هزار تومان

200* نور جمال فاطمه / خط: رضا شیخ محمدی / 180 هزار تومان
201* به یاد دوست / خط رضا شیخ محمدی / 170 هزار تومان
202* از ما گذشت / خط: رضا شیخ محمدی / 200 هزار تومان
203* عاشق مخمور / خط: رضا شیخ محمدی / 270 هزار تومان
204* عنبرافشان / خط: رضا شیخ محمدی / 170 هزار تومان
205* آیت‏الکرسی / خط: رضا شیخ محمدی / 160 هزار تومان
206* به نام خداوند جان و خرد (فردوسی) / خط: رضا شیخ محمدی / 250 هزار تومان
207* نسبح بحمدک / خط: رضا شیخ محمدی / 90 هزار تومان
208*  شیههء اسبان! / خط: رضا شیخ محمدی / 90 هزار تومان
209* احوال حسین رازقی / خط: رضا شیخ محمدی / 80 هزار تومان
210* آغاز و انجام جهان / خط: رضا شیخ محمدی / 250 هزار تومان
211* وحشت عجیب! / خط: رضا شیخ محمدی / 100 هزار تومان
212* صدیقان متحدالجنس! / خط: رضا شیخ محمدی / 200 هزار تومان
213* کلک تو خوش نویسد / خط: رضا شیخ محمدی / 90 هزار تومان
214* دست عتاب حق / خط: استاد رسول مرادی و رضا شیخ محمدی / 100 هزار تومان
215* غلام نرگس مست / خط: رضا شیخ محمدی / 200 هزار تومان
216* کوثر / خط: رضا شیخ محمدی / 200 هزار تومان
217* چاپ دستی (سیلک اسکرین) / خط: رضا شیخ محمدی / 180 هزار تومان
218* پنج روز! / خط: رضا شیخ محمدی / 90 هزار تومان

219* فالنامه / خط: رضا شیخ محمدی / 60 هزار تومان
220* اسباب طرب / خط: رضا شیخ محمدی / 100 هزار تومان
221* وقایع اتفاقیه / خط: رضا شیخ محمدی / 90 هزار تومان
222* گنجشک و شاهین! / خط: رضا شیخ محمدی / 150 هزار تومان
240* یا امام رضا ادرکنی / خط: رضا شیخ محمدی / 230 هزار تومان

برگزاری یازدهمین نمایشگاه انفرادی خوشنویسی رضا شیخ محمدی

                یازدهمین نمایشگاه انفرادی خوشنویسی رضا شیخ محمدی  

                                                (به همراه آثاری از کلکسیون شیخ) 

                                                                                 ۸۱ تابلو 

                                                        از شنبه ۲۳ مهر تا ۵ آبان ۹۰ 

                                           تهران / نگاه‌گذر متروی شهید بهشتی  

                                                                      ۰۲۱-۸۸۵۲۳۰۵۰ 

من و ایزدخواه

دوست خوشنویسم علی ایزدخواه که در سرچشمهء کرمان بسر می‏برد و در خلال سفرم در زمستان ۸۸ به استان کرمان با او آشنا شدم، کاغذی را که با ریواس (یا روناس؟) رنگ کرده بود و از حالت سفید درآمده و رنگ ملایم و زیبایی به خود گرفته بود، به من هدیه کرد......................

درنگی بر شیب ایرانیکی نستعلیق

از عواملی که به سختی و دیریابی خطّ نستعلیق و البته جذابیّت و خاص‌بودن آن دامن می‌زند، حالت ایرانیکی حروف و کلمات آن است که به ظاهر موجب بی‌تعادلی و «ناامنی واژگانی» می‏‌شود؛ اما به یمن تمهیداتی خاص، در کلیّت، تعادل و امنیّت بصری برقرار است. از وظایف نستعلیق‌نویس، کنترل میزان چرخش کلمه و حرف به راست و پرهیز از افراط و تفریط در این خصوص است. برخی کلمات گول‌زننده‌اند و خوشنویس را به اجرای افراطی یا تفریطی شیب مبتلا می‌کنند. برای مثال در کلمهء «معانی» عین را نباید شیبدار نوشت. سال‌هاست به هنرجویانم توصیه می‌کنم که «عین» را شیبه عقابی که به افق می‌نگرد، بنویسید. در تصویر مشاهده می‌کنید که میرزا غلامرضا عین معانی را طوری نوشته که عقابش به درّه می‌نگرد. در واقع گاه بخش‌هایی از یک کلمه را باید فاقد شیب ایرانیکی نوشت و به شیب کلی کلمه بسنده کرد.
یکی از کلمات نستعلیق که اجرای مشکلی دارد، کلمهء «بی» است. در این پست اجراهای میرعماد، میرزا غلامرضا، استاد امیرخانی (اجرای رسم‌الخطّ و آداب‌الخطّ ایشان) و استاد موحّد (عبدالرضایی؟) تقدیم می‌شود. در اجرای موحّد تناقضی مشهود است: به نظر میرسد شروع کلمه حالتی کاملا ایستا و عمود بر خطّ کرسی دارد؛ اما کلیّت کلمه شیب ایرانیکی خوبی دارد. در دیگر اجراها این تناقض مشهود نیست.

طنزهای خط / قسمت اول

افزودن موضوعی تازه به موضوعات این وبلاگ تحت عنوان «طنزهای خط!» بیراه نیست. عنصر طنز برای بیان مطلب از راه غیرمتعارف، کارکرد خوب و نافذی دارد. پیش از این به لحاظ دستی که در سرودن اشعار طنز داشته‌ام، ناخنکی هم به موضوع خوشنویسی زده‌ام. (اینجا) ولی علی‌الحساب منظورم نگاه طنزآمیز به خطوط خوشنویسان همراه با ارائهء تصویر آثار به عزم تلنگرزدن به ذوق کاربران علاقمند است. پس هدف از طنزآوری نه صرف سرگرمی و بذله‌گویی و خدای ناکرده استخفاف و استهزاء که استفاده از چاشنی مزّه‌پرانی برای «شکل دگر آموختن» است. چون غرض، جدّی است، باکی از شوخی حتی با بزرگان خطّهء خط نیست. با این حال نظرات دوستان در این باب شنیدنی و راهبردی است و می‏توان بر اساس آن برای ادامهء پویش این راه راسختر و مصمّمتر شد یا احیانا این روند را متوقّف کرد. تجربهء نخست را بخوانید:

محمدصالح / قرن 11 هجری/ اندازهء اصلی: 10 در 18 سانتی‏متر / از مجموعهء موزهء هنرهای تزیینی / کتاب مرقع رنگین جلد اول صفحهء 11نمیدونم چرا این هنرمندا اینجورین؟ یه جاهای از در دروازه رد نمیشن؛ یه جاهایی از سوراخ سوزنم با دندهء پنج عبور می‌کنن. هدفشون چیه واقعن؟ اذیّت‌کردن مخاطب و سر به سر گذاشتن باهاش؟ یا که بگن ما اینیم! نفس‏کش! یا: اگه در هنر قانونیم هس، ما تعیین می‌کنیم و اگه دیگرانم چهارچوبی وضع کردن، ما حق داریم به سود مصالحی که خودمون تشخیص می‌دیم بشکنیمش. به تصویر نگا کنین: آقای خطاط که توی این قطعه هم از خدا پوزش خواسته هم از خلق خدا، زیر کلمهء «در طلب»رو که خالیه و  لازم بوده با چیزی پر بشه، به امون خدا رها کرده. از اونور کلمهء «یث»رو که نیازی نیس زیرش پر شه، شیبدار نوشته تا «حد»رو پایینش زورچپون کنه!   جلّ الخالق!

احوال و آثار علیرضا بخشی

مهندس علیرضا بخشی در شمار خوشنویسان قم، استاد انجمن خوشنویسان این شهر و در سنوات اخیر سکّاندار ریاست این انجمن است. وی در کارنامهء هنریش تحریر قرآنی به خطّ نسخ را دارد که چاپخانهء بزرگ اسوه به چاپ آن مبادرت کرده است. بخشی سالها در ادارهء اوقاف و نیز میراث فرهنگی قم شاغل بوده است. صحیحتر اینکه این دو اداره مفتخرند که هنرمندی خوشدست در نگارش خط، عهده‌دار برخی کرسی‌های مدیریّتی آنها بوده است. به یمن و در سایهء این همکاری، خطّ علیرضا بخشی (در قالب‌های نسخ، ثلث و نستعلیق) زینت‌بخش برخی امامزاده‌ها و اماکن تاریخی و زیارتی قم است. کتیبهء نستعلیق سردر امامزاده علی‌بن جعفر(ع) و گلزار شهدای قم که تصویر آن را که با دوربین کانن اس.تری.آی.اس ثبت کرده‌ام، از این موارد است.
چلیپای نستعلیق وی (خریداری‌شده از میثم سلطانی به ۱۵ ه.ت) که در حال حاضر در مجموعهء بنده است، ماه‌ها در برنامهء مشاعرهء تلویزیون با اجرای دکتر اسماعیل آذر به عنوان میان‌برنامه مورد استفاده قرار گرفت. تصویرش را از وب حاضر (اینجا) برداشتند و هنوز موفّق به اخذ پورسانت از سیما نشده‌ام. (در واقع هنوز اقدام نکرده‌ام).
بنگرید به نمونهء روجلدنویسی علیرضا بخشی که به سفارش شیخ صادق مرادی همسر خواهرم برای کتاب پدرم آیةالله تاکندی تحریر کرد و در آن توانایی دست او در اقلام ثلث، نسخ و دیوانی قابل ارزیابی است.


لینک‌ها و عکس‌های مرتبط با علیرضا بخشی:آواز من در تاریخ ۱۲ آذر ۸۸ در ماشین علیرضا بخشی که به رانندگی او به همراه استاد حسن آهنگران (موءسس انجمن خوشنویسان قم) به جایی می‌رفتیم و جناب آهنگران هم بعد از من چند بیت ‌خواند: >>> اینجا