قطعاتی به قلم حقیر ،خط در گرافیک ، گرافیک در خط ، تایپوگرافی ، نوگرایی در هنرهای سنتی ، هنر آوانگارد
قبل از تذهیب
بعد از تذهیب اولیه (عکاسی با دوربین دیجیتال)
بعد از تذهیب اولیه (اسکن از روی اصل)
بعد از تذهیب نهایی توسط سیدکریمی و پاسپارتو (نرخ دریافتی بابت تذهیب: ۱۵ هزار تومان)
دو قطعهخط سیاهمشق نستعلیق با سبک خاصی در تنیدگی کلمات و اجزا در یکدیگر که حقیر بدان نایل شدهام و پیشتر مشابهش را ندیدهام، در این پست تقدیم میشود.
این دو قطعه در ایام نوروز و در سفر حقیر به تهران و قزوین برای دیدن اقوام، تحریر شده است.
بسیار شنیدهام که:
خارج از فضای خاصی که هر هنرآفرین برای خود در منزل و سکناگاهش ساخته و در آن به خلق اثر میپردازد، آفرینش اثر هنری، خوب از کار و آب در نمیآید و آن چیزی که باید بشود، نمیشود.
خوشبختانه حقیر با این سبک از سیاهمشق که حالت بافندگی قالی را دارد و هر جزء در کمال دقت بر بستر جزء قبلی قرار میگیرد (گاه ساتر عیوب حرف و جزء مجاور است و گاه مکمل آن)
حس میکنم حتی در حالت ناآمادگی و در خلال سفر هم میتوانم مشقی بنویسم که
همزمان هم چرکنویس است و هم پاکنویس.
از این حیث که به صورت بداهه و بدون برنامهریزی قبلی تحریر میشود، انگار قرار است اتودی برای اجرای اصلی باشد (که از قضا میتواند بعدآ دوبارهنویسی شود و احیانآ مشکلاتش اصلاح گردد)
اما در عین حال و در نهایت، پاکنویس از کار درمیآید؛
شاهدش اینکه این دو قطعه را امروز قبل از اسکنکردن، در اختیار دوست تذهیبکارم «حسین نظیفی» قرار دادم تا تذهیب کند و هر کدام را تا سقف ده هزار تومان.
به هر تقدیر با این سبک تمرین خط که تواءم با ارائهی کار جدی است، با یک تیر چند نشان میزنم.
دیگر اینکه من دوست دارم با حفظ حالت کمکاری ، با یک دست چند هندوانه (ی کوچک) بلند کنم
(هم به خط برسم هم آوازخوانی، هم نویسندگی، هم عکاسی، هم وبگردی و هم ولگردی!)
نمیتوانم و نمیخواهم در تمرین خط در تمرینهایی که نهایتا سر از سطل آشغال درمیآورد،
وقت و قوت صرف کنم؛
به خلاف برخی از همتایانانم در خطهی خط که شب تا صبح «واو» مشق میکنند
و نهایتآ هرازگاه مشقهای تلنبارشدهشان را در گونی میکنند و در بیابانهای اطراف قم دفن مینمایند.
بنده ضمن ارجنهادن به این شیوه کار این دوستان
(چون باعث میشود اسم جلاله زیر دست و پا نماند و دفن شود! ... محض شوخی عرض شد!)
که در جای خود محترم و حاکی از یکدندگی و پشتکار و میل به رفتن به بیخ کار در مقام درآوردن یک حرف نستعلیق با قلم (و بدون ساخت و ساز) مینماید، هرگز چنین سلوکی را نداشته و یحتمل نخواهم داشت و به میانبرها میاندیشم.
دو قطعه سیاهمشق این پست (یکی با متن کلاسیک و بیتاریخمصرف سورهی حمد + قل هوالله احد + سورهی کوثر با ترکیب جدید و دیگری چهارقل مبارک) محصول چنین اندیشهای است.
نظر دوستان بازدیدکننده در اینکه آیا کلمات فوق یا اجرای خوشنویسی حاضر را میپسندند یا خیر،
شنیدنی است. قبل از تذهیب
بعد از تذهیب سیدکریمی (اسکن موءمنی)
بعد از تذهیب (اسکن پدیده قرن قم)
قطعه فوق در سایز بزرگتر (اسکن پدیده قرن)
قیمت اثر: فروخته شد
قطعه ی سوم که به همین سیاق نگاشته ام
و اصل آن در اختیار دوست خوشنویس و شاعرم امیر عاملی است.
این قطعه با تکرار بیت:
( از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر / یادگاری که در این گنبد دوار بماند )
در اردیبهشت ۸۶
خلق شده و اسکن حاضر توسط سید پابرهنه تهیه شده است:
قیمت اثر: فروخته شد